HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE SPORTVERENIGING
S.V. KICKERS '69
TE LEIMUIDEN
Artikel 1 Algemene bepalingen
1. De vereniging genaamd S.V. Kickers ‘69, hierna te noemen "de vereniging" is bij notariële akte opgericht op 20 juni 1969 en is gevestigd te Leimuiden, gemeente Kaag en Braassem.
2. Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van de vereniging, zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd en geheel opnieuw vastgesteld bij notariële akte op 1 september 2021.
Artikel 2 Leden
1. De vereniging bestaat uit:
a. Spelende leden
b. Niet spelende leden
c. Leden van verdienste
d. Ereleden
Artikel 3 Functieleden
Functieleden zijn personen die in verband met hun functie bij een team of wedstrijd door de KNVB verplicht als bondslid geregistreerd moeten zijn.
Zij zijn geen lid van de vereniging zoals bedoeld in artikel 2
Artikel 4 Leden van verdienste en ereleden
1. Leden van verdienste zijn die leden, die zich gedurende een langere periode op bijzondere wijze hebben ingezet voor de vereniging.
2. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging op uitzonderlijk wijze voor of in het belang van de vereniging hebben ingezet.
3. Op leden van verdienste en ereleden rusten geen geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden.
4. Leden van verdienste en ere leden worden op voordracht van het bestuur door de algemene vergadering als zodanig benoemd.
Artikel 5 Donateurs
1. De vereniging kent naast leden donateurs.
2. Donateurs zijn die natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die zich jegens de vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage te storten.
3. Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens de statuten en/of reglementen zijn toegekend of opgelegd.
4. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging worden beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het geheel verschuldigd blijft.
5. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.
Artikel 6 Het lidmaatschap
1. De aanmelding geschiedt door invulling, dagtekening en ondertekening van het (digitaal) aanmeldingsformulier, waarop ten minste de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam (voluit), roepnaam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, emailadres alsmede de vereniging(en) waarvoor het kandidaat-lid de laatste 5 jaren heeft gespeeld. Voor jeugdleden dient het formulier mede ondertekend te worden door de wettelijk vertegenwoordiger. Het bestuur kan vorderen, dat de in het formulier verstrekte gegevens door deugdelijke bewijzen worden gestaafd.
2. Het insturen, dan wel bevestigen, van een digitaal aanmeldingsformulier staat gelijk aan een ondertekening
3. Het bestuur draagt er zorg voor dat degenen die als lid tot de vereniging wensen te worden toegelaten, worden aangemeld bij de KNVB.
Artikel 7 Aanneming van leden
1. Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door de secretaris namens het bestuur genomen. De secretaris kan niet eigenmachtig iemand het lidmaatschap weigeren, alsdan beslist het bestuur over het al dan niet toelaten.
2. Van de toelating wordt mededeling gedaan in het cluborgaan. Binnen 14 dagen na deze bekendmaking kan ieder stemgerechtigd lid, onder opgaaf van redenen, bij het bestuur bezwaar maken tegen de toelating. Mocht dit leiden tot een afwijzing van het lidmaatschap door het bestuur, dan wordt hiervan schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager van het lidmaatschap. Indien het niet-toegelaten lid dit binnen een maand na dagtekening van de schriftelijke mededeling verzoekt, zal de afwijzende beslissing aan de algemene ledenvergadering worden voorgelegd.
Artikel 8 Rechten en plichten van leden
Buiten de verplichtingen, geregeld in artikel 5 van de statuten, hebben alle leden de hierna te noemen rechten en plichten.
1. Bij toetreding als lid hebben zij het recht een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement te ontvangen.
2. Zij hebben het recht om deel te nemen aan trainingen en wedstrijden, met uitzondering van niet spelende leden.
3. Zij hebben het recht om deel te nemen aan debatten en stemmingen in de ledenvergaderingen.
4. Zij hebben het recht van vrije toegang tot wedstrijden en bijeenkomsten, voor zover door het bestuur niet anders is bepaald.
5. Zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken c.q. te doen behandelen of te doen onderzoeken en over het resultaat van de behandeling en/of het onderzoek bericht te geven aan het lid dat het voorstel, de klacht of de wens heeft ingediend.
6. Zij hebben de plicht het bestuur in kennis te stellen van de verandering van hun adres.
7. Zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contributie.
8. Zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door het bestuur aangewezen commissies gegeven richtlijnen, benevens de voorschriften van de KNVB.
Artikel 9 Straffen
1. In het algemeen zal strafbaar zijn zodanig handelen of nalaten, dat in strijd is met de wet, dan wel de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging, of waardoor de belangen van de vereniging worden geschaad.
2. Straffen opgelegd door de tuchtcommissie van de KNVB, waaronder begrepen die ten gevolge van een gele of rode kaart, dienen door de leden zelf te worden betaald.
3. Het bestuur is bevoegd om, met inachtneming van het beginsel van hoor en wederhoor, naast een straf welke aan een speler, grensrechter, begeleider, verzorger of ander lid wordt gegeven en door de tuchtcommissie van de KNVB wordt afgedaan, een bijkomende straf vanuit de vereniging op te leggen.
4. Bij een beslissing als bedoeld in lid 3 van dit artikel heeft het desbetreffende lid een beroepsmogelijkheid bij de algemene vergadering van de vereniging. Dit beroep dient, binnen 6 maanden na het opleggen van de straf door het bestuur, aanhangig te worden gemaakt bij de algemene vergadering middels aangetekend schrijven te richten aan de secretaris van de vereniging.
Artikel 10 Clubkleding
1. Het sporttenue van de vereniging bestaat uit:
a. Shirt: Vertical oranjewit gestreept, met zwarte accentlijnen
b. Broek: Wit
c. Kousen: Oranje
2. Spelende leden zijn verplicht om bij het deelnemen aan wedstrijden het door de vereniging voorgeschreven en/of beschikbaar gestelde sporttenue te dragen.
Artikel 11 Bestuur
1. Het bestuur bestaat ten minste uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Bestuursleden dienen meerderjarig te zijn.
2. Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaangaande in de statuten, elders in het huishoudelijk reglement of in andere reglementen:
a. de algemene leiding van zaken;
b. de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
c. het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
d. benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de vereniging.
3. Het bestuur vergadert tenminste eenmaal per 2 maanden volgens een vooraf vastgesteld rooster, met uitzondering van de maanden juli en augustus. Daarenboven vergadert het bestuur zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 2 leden van het bestuur zulks wensen.
4. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd.
5. Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Besluiten worden bij meerderheid van geldige stemmen genomen.
Indien bij een stemming de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Artikel 12 Het dagelijks bestuur
1. Het bestuur kan uit haar midden een dagelijks bestuur aanwijzen, dat ten minste bestaat uit de voorzitter, secretaris en penningmeester.
2. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering mede.
3. Taken van de voorzitter:
a. geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
b. is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen.
4. Taken van de secretaris:
a. voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
b. heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem van verenigingswege zijn toevertrouwd;
c. zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen;
d. zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen;
e. houdt een voor leden toegankelijke lijst bij, waarin de namen van alle leden van verdienste en ereleden zijn opgenomen.
5. Taken van de penningmeester:
a. beheert de gelden van de vereniging;
b. zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven;
c. houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven;
d. voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren;
e. brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en legt daarbij over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsraad en een begroting voor het komende verenigingsjaar.
Artikel 13 Bestuursverkiezing
1. Ieder bestuurslid treedt uiterlijk 3 jaar na zijn verkiezing af. Het bestuur houdt een rooster van aftreden bij zodanig opgesteld dat voorzitter, secretaris en penningmeester niet in hetzelfde jaar maar op een volgend aftredend zijn.
2. De namen van de aftredende bestuursleden, alsmede van de door het bestuur gestelde kandidaten dienen gepubliceerd te worden in de agenda van de ledenvergadering waarin de bestuursverkiezing aan de orde is.
In deze agenda dient tevens de mogelijkheid tot kandidaatstelling door stemgerechtigde leden van de vereniging geopend te worden, met vermelding van de daaraan verbonden procedure.
3. Een kandidaatstelling door stemgerechtigde leden dient schriftelijk bij de secretaris aangemeld te worden, te ondertekenen door tenminste vijf stemgerechtigde leden en dient vergezeld te gaan van een ondertekende bereidheidverklaring van de desbetreffende kandidaat eventueel onder vermelding van de functie die hij in het bestuur ambieert.
Artikel 14 Kascommissie
1. Conform artikel 12 lid 3 letter a van de statuten worden door de algemene ledenvergadering de leden van de kascommissie benoemd. ¬
2. De kascommissie bestaat uit twee leden en één plaatsvervangend lid.
3. De kascommissie houdt toezicht op het beheer van de penningmeester, Zij is gehouden tenminste eenmaal per jaar de kas de saldi, de boeken en bescheiden van de penningmeester na te zien. Van de uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan het bestuur.
4. Indien de kascommissie termen aanwezig acht om het bestuur te dechargeren zal zij een betreffend voorstel doen aan de algemene vergadering.
Artikel 15 Overige commissies
Het bestuur is bevoegd commissies in te stellen. De commissies staan, ieder op haar toegewezen gebied, het bestuur bij in het vervullen van zijn taak. Iedere commissie legt verantwoording af aan het bestuur of aan een door het bestuur aangewezen bestuurslid.
Artikel 16 Contributie
1. De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de algemene vergadering jaarlijks wordt vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
2. Leden van verdienste en Ereleden worden op verzoek vrijgesteld van het betalen van contributie.
3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor het gehele jaar verschuldigd. Het bestuur is bevoegd een regelement op te stellen met afwijkende bepalingen.
Artikel 17 Gebouwen van de vereniging
1. De vereniging draagt generlei verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard ook, van leden en derden in de gebouwen aanwezig.
2. Het clubhuis is gedurende door het bestuur aan te wijzen uren voor de leden toegankelijk.
3. Het bestuur is bevoegd, één of meer voor gebruik van de leden bestemde lokalen van de vereniging, voor bijzondere doeleinden te reserveren.
Artikel 18 Wedstrijden
1. Bij wedstrijden zal zo mogelijk ieder team vergezeld zijn van een leider. De leider is de eerst verantwoordelijke voor het gebeuren rond de wedstrijd. Hij rapporteert onregelmatigheden binnen 48 uur aan het bestuur. Bij afwezigheid van een leider gaan genoemde taken en verantwoordelijkheden over op de aanvoerder.
2. Onder onregelmatigheden wordt in ieder geval verstaan: (tijdelijk) gestaakte wedstrijd, het ontvangen van een directe rode kaart aan een teamlid en grensoverschrijdend gedrag.
3. Leden die aan wedstrijden deelnemen dienen in de voorgeschreven kleding te verschijnen.
4. De spelers van een team zijn gehouden tijdens wedstrijden te handelen volgens redelijke aanwijzing van de leider respectievelijk de aanvoerder.
5. Het bestuur is bevoegd namens de vereniging wedstrijden uit te schrijven en de vereniging te doen inschrijven als deelneemster aan door andere personen georganiseerde wedstrijden, waarvoor door de KNVB toestemming is verleend.
Artikel 19 Aansprakelijkheid van de leden
Ieder lid is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade.
Artikel 20 Sponsoring
Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten.
Artikel 21 Wijziging van het huishoudelijk reglement
1. Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste 14 dagen bedragen.
2. Zij, die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel
tot wijziging van het huishoudelijk regelement hebben gedaan, moeten ten minste vijf (5) dagen vóór de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging
woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag, waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt van de voorgestelde wijziging ten minste veertien (14) dagen vóór vergadering kennisgegeven aan alle leden door middel van schriftelijke kennisgeving en/of via een langs elektronische weg toegezonden bericht.
3. Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen.
Artikel 22 Slotbepalingen
1. Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
2. In alle gevallen waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
3. Het bestuur kan in bijzondere gevallen van hardheid afwijken van het huishoudelijk regelement , mits niet in strijd komende met de statuten.
4. Na vaststelling van het reglement wordt de tekst binnen 14 dagen bekend gemaakt via het cluborgaan.
5. Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14 dagen na de bekendmaking in het cluborgaan.
Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van de vereniging de dato 28 september 2022
Namens het bestuur van de vereniging.
De voorzitter: De secretaris:
W.G.E. Buskermolen J. C van Leeuwen